-->

Ads

Види організаційних конфліктів



Види організаційних конфліктів

Щоб ефективно управляти організаційним конфліктом, необхідно знати, які конфлікти бувають, як вони виникають і протікають і як їх можна вирішувати.
У літературі існує безліч різних класифікацій організаційних конфліктів. Розглянемо найбільш цікаві з них. 
I. З точки зору причин організаційного конфлікту, виділяються:
- Конфлікт цілей, який характеризується тим, що беруть участь в ньому сторони, що по-різному бачать бажаний стан або результат діяльності в майбутньому.
- Конфлікт пізнання полягає в тому, що учасники конфлікту мають несумісні (альтернативні) погляди, ідеї з розв’язуваної проблеми.
- Чуттєвий конфлікт має місце тоді, коли в учасників конфлікту різні почуття та емоції, що лежать в основі їх відносин один з одним як особистостей. Такі конфлікти найбільш важко вирішуються, тому що в їх основі лежать причини, повязані з психікою особистості.
II. З точки зору змісту конфліктної ситуації розрізняють:
- Адаптаційний конфлікт, що пов’язаний найчастіше з переходом працівника на нове місце роботи. Він є результатом різкої якісної зміни системного оточення, нових вимог. 
- Конфлікт взаємовідносин керівник-підлеглий. Цей тип конфлікту повязаний з особистісними особливостями їх учасників. 
- Конфлікти, пов’язані з помилками. Такий тип конфліктів відзначений в 15% випадків від загальної кількості конфліктів в організаціях. Конфлікти, зумовлені такими помилками, виконують функції отримання емоційно забарвленої інформації в системному оточенні. Наприклад, зміна ставлення до людей відбувається на основі встановлення в ході конфлікту закономірності: з часом люди змінюються ”. Цікаво також і те, що 6% конфліктів повязано з помилками інших людей, а 9% з власними.
- Конфлікт-протистояння. Даний тип конфліктів повязаний з протиставленням думки однієї людини і групового впливу. Протистояння може стосуватися різних питань. Ілюстрацією цього положення служить конфліктна ситуація, до певної міри курйозна. Директор заводу зайшов до кімнати майстрів одного з цехів і, розмовляючи з одним із них, зїв два яблука, що лежали на столі. Повернувшись з цехів, майстер обурився поведінкою директора, який зїв його яблука. Через деякий час майстер був підвищений на посаді. Він вперше за шість років заперечив і, за його словами, перший раз зрозумів: щоб тебе помічали, треба бути наполегливим, твердим і мати почуття власної гідності.
III. З точки зору учасників організаційного конфлікту розрізняють:
- Міжособистісний конфлікт залучає двох і більше індивідів, які сприймають себе як таких, що знаходяться в опозиції один до одного щодо цілей, цінностей або поведінки. 
- Внутрішньогруповий конфлікт повязаний із зіткненням між частинами і всіма членами групи, що впливає на результати роботи групи чи організації в цілому.
- Груповий конфлікт зіткнення двох і більше груп в організації.
IV. З точки зору організаційних рівнів, до яких належать сторони, конфлікти бувають:
- Горизонтальний конфлікт може мати місце між рівними за статусом частинами організації і найчастіше виступають як конфлікти цілей, оцінки вкладу або оцінки значущості. 
- Вертикальний конфлікт це конфлікт між рівнями управління в організації. Його виникнення в організації може бути обумовлено тим, що впливає на вертикальні звязки в організаційній структурі: цілі, влада, розподіл функцій і доходів, комунікації, культура і т. п. 
V. З точки зору виниклих наслідків організаційні конфлікти діляться:
- При конструктивному (функціональному) вирішенні конфлікту створюються передумови для нормалізації емоційного фону: пом’якшується ворожість, настороженість, зменшується почуття несправедливості, формуються установки на співпрацю, соціальну активність.
- При деструктивному розвитку конфлікту виникає негативний емоційний фон, порушуються соціальні зв’язки, виникають установки конфліктної взаємодії, що перешкоджають надалі раціональній поведінці у подібних ситуаціях.
Всі види конфліктів мають не тільки негативну забарвленість, але часом навіть бажані в деяких ситуаціях, тому що, по-перше, дають інформацію про проблеми, по-друге, поліпшують взаєморозуміння, співпрацю, по-третє, забезпечують розрядку психологічної напруженості, по-четверте, стимулюють появу нових ідей, ініціюють оновлення.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel